24 mei 2004

1. Wie ben ik en de bedoeling van deze weblog.

Wie ben ik?
Ik ben een gnostisch christen (geen katholiek, protestant, enz.), een volgeling van Jezus van Nazareth die de leer van Jezus in deze wereld in de praktijk tracht om te zetten.
Dat is verdomd zeer moeilijk. Ik help met financiële - en morele steun arme mensen in België en in de rest van de wereld. Soms zie ik af van aankopen voor mezelf en geef ik dit geld aan arme mensen.
Als de gelegenheid zich voordoet, wijs ik mensen met een hogere maatschappelijke functie al lachend terecht. In mijn naaste omgeving kom ik op voor mijn idealen, voor de armen en de gewone mensen (links) tegen de rijken en de gegoede burgerij (rechts). Links zijn dus de armen en de gewone werkmensen. Rechts de rijken en de gegoede burgerij.
Wat rechts in Vlaanderen, België, Europa en de rest van de wereld uitspookt, tart elke verbeelding. Rechts misbruikt en vernedert links. Om hun gelijk te halen openen ze hun hele trukendoos (corruptie, vriendjespolitiek, afpersing, enz.) In het uiterste geval zelfs moord die op zelfmoord lijkt.
Als gnostisch christen geloof je in God die in alles, o.a. je ziel, je lichaam, de natuur, enz. aanwezig is. Je bent een stuk van God. Een gnostisch christen draagt vrijheid van denken (respect voor ieders denken) en naastenliefde hoog in het vaandel.
In de middeleeuwen werden deze gnostische christenen verketterd en bijna uitgemoord door o.a. de katholieke kerk. Als Jezus nu tussen ons zou toeven zou hij trouwens een rode baret (muts) dragen. Hij was een man met linkse roots, die een gevecht met woorden aanging met de regerende instanties (Romeinen, Farizeeërs, enz.) en organen (Joodse hogepriesters, corrupte tollenaars, enz.).
De bedoeling van deze weblog.
Ik ben dus christen, vreedzame rebel, vredestichter, wereldburger en andersglobalist van het type "verbeter de wereld, begin bij jezelf". Soms wordt het me allemaal een beetje te gortig in deze wereld, waarin ik leef. Met deze weblog heb ik een uitlaatklep voor mijn frustraties!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo,
Heel goed dat er mensen zijn die precies zeggen waar het op staat. En die ook stilstaan bij al het onrecht van deze wereld.
Ik wilde dat ik het zo goed kon verwoorden. Je voelt je vaak zo machteloos als je om je heen kijkt en ziet wat er allemaal gaande is.
Dat de mens bezg is zichzelf te vernietigen is niet zo moeilijk te zien. De mens slaapt en wordt pas wakker als hij het zelf niet zo goed meer heeft. Hij komt pas in het geweer als het vijf voor twaalf is en waarschijnlijk is het dan te laat.
Succes met je blog. Goed dat er mensen zijn (zoals jij) die stilstaan bij al die scheefgroei en onrecht.
Met vriendelijke groet
Jeanne S.