26 november 2023

129. Maken de kleren de vrouw of de man?



 

“De kleren maken de vrouw of de man” betekent dat “wat iemand draagt (kleding), bepaalt hoe er naar haar of hem gekeken wordt”, met andere woorden “een goed geklede vrouw of man krijgt het aanzien dat hij verdient”.
Roept dit spreekwoord ook bij jou de nodige vragen op?

Onze materialistische maatschappij beoordeelt dikwijls anderen naar hun uiterlijk en hun bezittingen, zoals lichaam, personenauto, geld, eigen woning, enz. Uit eigen ondervinding weet je dat je in veel gevallen door schijnheiligheid bedrogen wordt.

Volgens mij zit de ware vrouw of man “dieper”, namelijk in het hart en de ziel, dat de waardigheid, de ware “ik” herbergt. Soms is de bolster (buitenste) zéér mooi in onze ogen, doch is de vrucht binnenin figuurlijk verdorven (door en door vals).

Een waar gebeurd verhaal...
In een barangay (dorp, wijk) in de Filipijnen ontmoette ik een gewone, eenvoudige man. Hij was simpel, vriendelijk en hulpvaardig. Hij had slechts lager onderwijs gevolgd. Toch had hij een goede job.

Ik trok grote ogen (was verbaasd). Zijn talenten waren indrukwekkend. Hij was lasser, technisch tekenaar, bouwvakker, kleermaker, leraar in een technische school en autobouwer van jeepneys (een verlengde jeep als betaalbaar gemeenschappelijk vervoer). Hij leerde deze beroepen in familieverband.

In zijn buurt was hij gul (vrijgevig) voor arme mensen. Toen hij zelf zwaar ziek werd, liet men hem in de kou staan (iemand aan zijn lot overlaten). Er zijn bijna geen sociale voorzieningen in de Filipijnen.

Ik denk steeds aan zijn wijs gezegde “ Ik ben enorm rijk… in mijn hart!”. Mooi, toch?

Gaat je hart (voorkeur) als vredestichter ook uit naar deze Filipino?


Geen opmerkingen: